Ténykérdések a felszámoló szervezetek belső ellenőrzésének lebonyolításához

A félreértések és az esetleges rossz döntések elkerülése, melyek veszélyeztethetik a sikeres pályázatot, röviden megfogalmaztunk néhány gondolatot a hatékony belső ellenőrzésről:

A 114/2006. (V. 12.) Kormányrendelet figyelembevételével és a felszámoló cégek gyakorlati tapasztalataival együtt, a vonatkozó jogszabályok alapján megalkottuk a felszámoló cégek belső ellenőrzését biztosító irányelveket. Nyilván ez nem lehet teljes, hiszen ezen cégek legtöbbjének nem volt eddig belső ellenőre, ezért itt még sok közös feladat vár ránk.

Ennek keretében a névjegyzékbe kerülésig az IIA normáknak megfelelő rendszer kerül kialakításra minden szerződött felszámoló szervezetnél, hogy a pályázat lezárásakor már a konkrét ellenőrzések elvégzése meg tudjon kezdődni. Abban az esetben, ha nem történik meg a névjegyzékbe kerülés, akkor a megkötött szerződés hatályát veszti, és a felszámoló cég rendelkezni fog egy belső ellenőrzési rendszerrel úgy, hogy az nem került neki semmibe. Ez a mi Irodánk kockázata.
Nagyon fontos, hogy a rendszer, melyet átadunk a felszámoló cégeknek teljes mértékben az IIA normákat követik, ezért már a pályázat benyújtásakor olyan referencia csatolásokat tudunk adni, mely biztosítja a megfelelőséget és a teljes körűséget a belső ellenőrzési rendszer kapcsán. A pályázat szövege szerint belső ellenőrzési rendszerrel kell a pályázónak rendelkezni, de a mi véleményünk szerint itt a megkötött szerződés már az ellenőrzési rendszer kialakítását is feltételezi, ha a megfelelő referenciák csatolása a szerződött partner szakmai kompetenciáját tükrözi. Éppen ezért a legtöbb partnerünk már eleve hét év partnerségben gondolkozik, mikor megismerte a bevezetésre kerülő belső ellenőrzési rendszerünket, a kitűzött célokat és a megvalósuló eredményeket.

Sajnos nagyon sok cég van a piacon, akik vállalják a belső ellenőrzés lebonyolítását, de a szakmai képességeik nagy valószínűséggel nem alkalmasak sem a rendszer kidolgozására, sem annak működtetésre, valamint a vizsgálatok tényszerű lebonyolítására, sőt magára a pályázat elfogadtatásra sem, ha nincs mögötte megfelelő referencia. Ezekkel a cégekkel nem tudunk és nem is akarunk árversenybe bocsátkozni (pl. negyedévente 1-2 szakértő nap alatt nem lehet hatékony belső ellenőrzést működtetni; a belső ellenőri névjegyzékben való felvétel még nem biztosít elegendő szakmai alapot, stb.). Célunk a jogszabályokon alapul, a még nagyobb hozzáadott értéket nyújtó belső kontroll rendszer megvalósítása minden partnerünknél.

Amit mi tudunk és képesek vagyunk ellátni az a következő:

Széles körű szakmai tapasztalatra épülő, hatékony belső ellenőrzés
IIA standardokra által megfogalmazott belső eljárásrend
Kockázatelemzésre alapuló éves terv és létszám-meghatározás
Éves terv készítése a szakmai beszámolóhoz
Folyamatos külső tanácsadás a teljes cégvezetés számára

Aktualitások

Összegzés a jogszabály módosításról

Elkészült a jogszabály módosítások értelmezése
tovább

Jogszabály változás 2023. májustól

Megjelentek a Bkr. és a Gtbkr. jogszabályok módosításai a Magyar Közlönyben
tovább

2023. évi tervek elkészítése

A Pénzügyminisztérium közzétette a 2023. évi tervezésre és beszámoló készítésre vonatkozó Útmutatóját
tovább

Elérhetőségeink

Szalkay Belső Ellenőrzési Iroda
Cím: 4400 Nyíregyháza, Rózsa u. 37/B

Telefon: 30/627-7093
E-mail: iroda@szalkay.hu